اینترنت تلفن همراه اگرچه در سالهای گذشته از نظر ضریب نفوذ روند رو به رشدی را با سرعت بالا پشت سر می‌گذارد اما در این زمینه مشکلات متعددی بر سر راه کاربران قرار داشته و فرق چندانی هم ندارد که کاربر مشترک کدام اپراتور باشد.طی سالهای گذشته به گفته مدیران عامل اپراتورها معمولا هر ساله تعداد کاربران اینترنت موبایل رشدی دو برابری را تجربه کرده است. با این وجود در این سالها کاستیهای مختلفی بر سر راه کاربران قرار داشته و هر یک از اپراتورها در این زمینه و به خصوص در ارائه بسته‌های تخفیفی مشکلاتی را برای شماری از کاربران خود به دنبال داشته‌اند.

کاربران اینترنت همراه اول نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و با توجه به این که بخش قابل توجهی از مشترکان اپراتور اول ارتباطی کشور را صاحبان سیم‌کارتهای دائمی تشکیل می‌دهند، مواجهه با مشکل در فعال‌سازی بسته‌های تخفیفی اینترنت در مواردی کاربر را با رقم‌هایی بالا در قبض پایان دوره خود مواجه کرده است.

در این میان گاهی افراد برای فعال‌سازی بسته‌های اینترنتی همراه اول پیامک‌هایی را به اپراتور ارسال می‌کنند و اپراتور روند ثبت‌نام را مرحله به مرحله انجام داده و از طریق ارسال پیامک این موضوع را به اطلاع کاربر می رساند اما در نهایت در پایان این پیامک ارسال می شود که ثبت نام شما انجام شده و فعال‌سازی بسته اینترنتی ظرف مدت یک ساعت از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید. اما در موارد متعدد کاربران بدون توجه به پیامک قبلی پس از مدتی احساس می‌کنند بسته آنها فعال شده و بر همین اساس به استفاده از اینترنت سیم کارت خود می پردازند اما اپراتور با این توجیه که وقتی پیامک مربوط به فعال‌سازی بسته برای کاربر ارسال نشده و بسته او فعال نشده است، هزینه‌های آزاد را برای او محاسبه می‌کند و در پایان ماه کاربر بابت مصرف اینترنت با رقم هنگفتی در قبض مواجه می‌شود.

محمد مهدی عطوفی - معاون بازاریابی همراه اول - با ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت و در پاسخ به این سوال عنوان کرد: به عنوان مثال ممکن است در آن لحظه USSD از سرویس خارج شده باشد یا حتی ممکن است خود مقصد در دریافت پیامک مشکل داشته باشد با این وجود ما نمی‌خواهیم این مشکل را به گردن مشترک بیندازیم اما در نهایت این موضوع به ماهیت شبکه بازمی‌گردد.

معاون بازریابی شرکت ارتباطات سیار در پاسخ به این سوال که مگر شما نمی‌گویید ارسال و دریافت پیامک‌های همراه اول بالای 95 درصد موفقیت‌آمیز است، اظهار کرد: حال افرادی که می‌گویید دچار این مشکل شده‌اند چند درصد جامعه کاربران همراه اول را تشکیل می‌دهند؟ شاید اگر موضوع را به صورت موردی بررسی کنیم نهایتا یک درصد از افراد دچار مشکل باشند که در دنیا هم طبیعی است که یک شبکه یک تا دو درصد دچار مشکل شود اما با توجه به آنکه دایره مشترکان همراه اول دایره بزرگی محسوب می‌شود، حتی یک درصد این دایره هم عدد بزرگی می‌شود.

عطوفی ادامه داد: در حال حاضر شاید کمتر از 0.2 تا 0.3 درصد در شبکه ما دچار مشکل شوند اما خود ما از این آمار راضی نیستیم و به عنوان یک اپراتور خود را موظف می‌دانیم که شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم که بتوان به بهترین شکل پاسخگوی سهامداران و مردم بود، البته با این وجود بازهم تاکید می‌کنم که هیچ شبکه‌ای برای موفقیت صد‌درصدی طراحی نمی‌شود. اکنون مگر شبکه ترافیک کشور برای موفقیت صد‌درصدی طراحی می‌شود؟

معاون بازاریابی شرکت ارتباطات سیار در ادامه در پاسخ به این سوال که با وجود این تفاسیر تکلیف کاربران چه خواهد شد؟ توضیح داد: فردی که اعتراضی نسبت به شرایط خود داشته باشد قطعا مورد او مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

عطوفی همچنین عنوان کرد: افرادی که می‌گویند بسته اینترنت فعال کرده‌اند اما بسته آنها فعال نشده نیز حق اعتراض دارند و اعتراض آنها بلافاصله بررسی می‌شود.

معاون بازاریابی اپراتور اول پیش از این نیز درباره مشکلاتی که بر اساس اختلالات همراه اول برای کاربران ایجاد شده گفته بود: ما تمام شکایات را بررسی می‌کنیم، اما برای این شرکت امکان ندارد که بخواهد 45 میلیون مشترک خود را به صورت تک‌ به تک مورد بررسی قرار دهد تا ببیند آیا آنها به دلیل نوسازی شبکه مشکلی داشته یا نداشته‌اند.

عطوفی همچنین اظهار کرده بود: از زمان دولتی بودن شرکت ارتباطات سیار در آن کمیته‌ای فعال است که باعنوان کمیته ماده 20 مسوولیت رسیدگی به شکایت مشترکین را برعهده دارد و در این میان اگر قطعا کاربری خسارتی دیده باشد، حقوق او به او باز گردانده خواهد شد./